onsdag 5 februari 2014

Smaken avgör

Alltid har jag vilda planer hurdana kakor jag vill baka. jag tycker ju så mycket om att baka och inte kan jag göra det alla dagar för då skulle jag ju själv få äta allt och se ut därefter.

Januari gick igen så att jag bestämde, inga kakor..... allt gick väl och det jag gjorde var bläddrade i bloggar och planerade hur fina kakor det skulle bli när månaden kommer till sittt slut.

Varför är det sen så att när jag äntligen får sätta igång med att baka så har jag så tusen saker som måste göras så dekorationen blir som den blir.
(Oj vilken suddig bild)
Fylldkakan var i alla fall god fastän den ser lite pliiisu ut. Kakbotten med kakao i, det gör jag nästan alltid. Ett säkert och lätt recept med tre glas och lika mycket ägg, lika mycke socker och lika mycke mjöl. Lätt som en plätt. Som fyllning blev det lemon curd utbredd på bottnet och ovanpå hallon blandat med grädde och kvark. Kakan blev enligt mig tillräckligt syrlig.
Utanpå gjorde jag så att säga, man tager vad man haver. Meningen var att den skulle bli svart men den mandelmassan räckte inte till så det blev grön sockerpasta istället. Sockerpasta är faktiskt godare. Som dekoration fick bli blommor och en fjäril. Vi går ju mot sommaren och så är jag ju faktiskt ett blomster:)
Fjärilen hoppar så där vackert ut:).
Så skall det ju också alltid vara chokokaka. Denna gång provade jag på receptet som Anders använde i koko Suomi leipoo programmet. Kakan fick beröm där och så fick faktiskt också min. Den som tycker om choklad så nog var den god. En stor bit behövde man däremot inte ta för att få behovet mättat.
 Så måste jag också prova på att göra en mango-ostkaka. I alla bakbloggar man ser så finns det recept på sådana och därför var det ett måste. Enligt min åsikt så var den lite smaklös. Som botten hade jag havrekex. Fyllningen var en blandning med mangosose, färskost och grädde. Jag tänker inte ge mig. Jag har hittat ett annat recept på kakan som verkar att ha ingredienser så det blir någon smak också. Jag tänker nog ännu prova på den också.
Färdigt för att provsmakas. Ingen vågar säga något annat än att det är gott. Min egen åsikt var det att om jag litar på min egen kunskap och smaklök så kanske jag inte är en så dålig bagare. Nu skall man utgå ifrån smaken. Det estetiska kanske kommer med tiden.

Jag bakade faktiskt ännu bullar som jag har glömt att ta foto av. De var goda och jag använde också då recept av Anders kanel-äppelbullar.

Nu skall mitt bakande få fortsättning nåsta veckoslut. Jag har fått "order" att bjuda på kaka när den yngre studerande kommer hem till veckoslutet. Det skall åtminstone bli en fylldkaka kanske också runebergstårta för det tycker de också om här i vårt hus.


2 kommentarer:

Helen sa...

Dom är ju visst jättefina ju!
Gjorde du också lemon curden själv, det är bara såå gott. Chokokakan skulle jag nog vilja ha recept på..

Anonym sa...

Jag har nog köpt lemoncurden, måste lära mig att allt behöver jag inte göra själv:) Du ska få receptet. Kom ihåg att be det ifall jag själv glömmer. Du vet mitt minne....