söndag 23 mars 2014

Jag har varit på kurs. Baka på surdeg.


Vi gjorde poolish och  vi gjorde fördeg. Ibland hette det skållning och vad allt det nu hette. Ialla fall skulle degarna stå från en dag till en annnan och så gjorde man fortsättning på degen sedan.då kunde det heta att man gjorde bortgöring. Roligt var det och lite tankearbete också för en deg skulle stå 30 min en anna kanske 2 timmar och så skulle man röra om efter en viss tid och till sist hade man då hur många byttor som helst och man kanske inte ens kom ihåg vad brödet hette som man skulle göra eller höll på med. Nå det var lite tankearbete och roligt.
 Finskt rågbröd som hade smaken liknande som fazers puikulat
 Dessa bröd kan man också göra som stora men roligt är det ju med små bröd. Eft
 Att de var utbakade så jäste de på påplåten och så in i ugnen ganska länge.
 Det blev tyrolerbröd och myslibröd, jätte gott det också
 Härlig färg på surlimpa
 Det ser så gott ut och framför allt dofter gott med en hög av nybakat bröd.
Så gjorde jag ju också en rot till surdeg som nu skall matas några dagar innan den går att använda. Skall bli roligt att se hur länge jag lyckas hålla den i liv.
Här är mina olika pytsar som jag namnsatte för att komma ihåg vad var vad när allt såg lika ut.
Min assistent som jag inte har använt på många år var i hård användning när det skulle bli den ena degen efter den andra

Inga kommentarer: