fredag 13 december 2013

Annat än tomtar

 Jag har i höstas fått den stora äran att göra detta matmöblemang snyggt. Utan att egentligen själv förstå vilket arbete det skulle bli så tog jag gärna emot arbetet. Inte förstod jag heller hur värdefullt det är. För mig och kanske någon annan också har det alltid bara varit bänk, bord och soffa som alltid funnits på samma plats. Nå projektet skulle börja och det kom frågor och kommentarer att är det... det är säkert ganska gammalt. Aj ja?? Nå jag måste ju ta reda på. Till detta möblemang hör också ett skåp där det på insidan lär stå 1854. O ho.. Aj det var så gammalt. Plötsligt blev jag riktigt nervös. Tänk om det inte blir bra. Nå ingen återvändo finns mera eftersom skrapandet hade satts igång.
 Först blev bänken klar. Lite annorlunda va?? Först var jag nog lite skeptisk men efter hand har jag bara tyckt det blivit vackrare och vackrare. Nu gällde det då bara att få ägarna också att inse att man inte kan måla ett sådant här bord. Få se hur det går??...
Nå sen har bordsytan blivit klar. Den är faktiskt jätte vacker. Tänk ett gammalt träbord med en yta på ca 150 år. Vem skulle inte vilja ha ett sådant...

Nå nu har jag inte bild på benen. De blev lite annorlunda färg eftersom färgen under har varit annorlunda än bänken och bordsytan. Nu återstår då bara spänningen om vad ägarna skall tycka. Kan bordet ha annan färg på benen, kommer det att passa i rummet, förstår de vilket unikt möblemang detta är??....
Vi har en överenskommelse. Jag målar först om ett  halv år möblemanget ifall det inte duger som det är. Samtidigt har jag förklarat att även soffan måste vara skrapad före man kan se vad man egentligen skall göra. Det är ju beroende på hur allt ser ut tillsammans utan målfärg på. Hoppas, hoppas....

Själv är jag i alla fall så här långt nöjd. Bänken är färdig (hoppas jag), bordet och bordsbenen är färdiga (hoppas jag) och ägarna har det hemma hos sig redan. Ganska många timmar av slit och sjuk arm, ovass kniv osv. Efter nyår är det att ta itu med soffan. Om inte ägarna har ångrat sig redan:)

Inga kommentarer: